|
Иценко Валентина Поликарповна
Сведения об авторе:
- Место работы: учитель английского языка высшей квалификационной категории МОУ «СОШ №7» г. Ноябрьска ЯНАО Тюменской области.
- Адрес электронной почты:
|
Обобщающий урок по теме «Рождество» (11 класс, англиский язык)
Предмет: английский язык.
Класс: 11.
Тема: «Christmas».
Тип: обобщающий урок по теме «Рождество» (проводится после изучения темы по страноведению «Праздники в англоязычных странах»).
Форма организации учебной деятельности: групповая.
Цели
Учебные
• Формирование коммуникативной культуры школьников.
• Развитие речевого умения (монологическая и диалогическая форма речи).
• Развитие навыков аудирования.
• Показать межпредметную связь на примере презентации «Празднование Рождества в Германии».
Воспитательные
• Формирование кросс-культурной грамотности.
• Пополнение знаний по страноведению.
• Обучение навыкам: планирования деятельности, работы в оптимальном темпе, подведения итогов.
• Формирование чувства ответственности, коллективизма, сотворчества, самореализации.
Развивающие
• Развитие познавательного интереса через вовлечение учащихся в творческую деятельность.
• Развитие способностей к сравнению и сопоставлению, к логическому изложению, к формулированию выводов из услышанного.
• Развитие умения находить нужную литературу, выполнять и оформлять исследовательскую работу.
Оборудование
• Компьютер, экран, проектор, раздаточный материал, творческие работы учащихся, иллюстрации, наглядные пособия, изготовленные учащимися.
Замечания
• За 2 недели до урока группа учащихся углубленного изучения английского языка разделена на 4 микрогруппы и назначены консультанты. В микрогруппу вошли учащиеся с разными учебными возможностями. Каждая группа получила задание приготовить презентацию по теме: « «Празднование Рождества».
I группа – «Празднование Рожества во Франции и Испании»;
II группа – «Празднование Рождества в Германии» (презентация на двух языках);
III группа – « Празднование Рождества В Швеции и Финляндии»;
IV группа – «Празднование Рождества в России».
Ход урока
Организационный момент
• Иллюстрация на экране, музыка звучит, свечи зажигаются, ученики поют:
Слайд 1
Silent night, holy night,
All is calm, all is bright,
Round your virgin, mother and child,
Holy infant, so tender and mild
Sleep in heavenly peace.
Silent night, holy night,
Shepherds quake at the sight.
Glory streams from heaven afar.
Heavenly hosts sing hallelujah,
Christ the Saviour is born.
Silent night, holy night,
Son of God, love's pure light.
Radiant beams from thy holy face.
With the dawn of redeeming grace,
Jesus, Lord, at thy birth,
Jesus, Lord, at thy birth.
Актуализация знаний (Аудирование)
• Учитель акцентирует внимание учащихся на значимости праздника Рождества во всем мире. Учащиеся делают пометки в тетрадях для дальнейшего использования данной информации при подготовке к экзамену по предмету.
Teacher: Christmas is a joyful religious holiday when Christians celebrate the birth of Jesus Christ. The Christmas story comes from the Bible. An angel appeared to shepherds and told them that a Savior had been born to Mary and Joseph in a stable in Bethlehem . Three Wise Men from the East (the Magi) followed a wondrous star which led them to the baby Jesus to whom they paid homage and presented gifts of gold, frankincense, and myrrh. Christmas has been associated with gift giving since the Wise Men brought gifts to welcome the newborn Jesus Christ. To people all over the world, Christmas is a season of giving and receiving presents.
Long ago, each child hung a stocking; or sock, over the fireplace. They believed that Santa entered down the chimney and left candy and presents inside the socks for them. Today the tradition is carried on, but the socks are now large red sock-shaped fabric bags still called stockings. Giving gifts is a Christmas tradition.
Important custom of Christmas is to send and receive Christmas cards, which are meant to help express the sentiment of the season. Some are religious in nature, others are more secular. People begin sending Christmas cards early in December to friends, acquaintances, and co-workers. The post office advises customers to mail early in the season and avoid the Christmas rush. Some people-heed the advice, others wait until the last minute and then are upset when their loved ones have not received the greeting card or the present which they send.
On Christmas Eve, there are evening church services which everyone attends. Attention is focused on the nativity scene, while all join in singing carols. On Christmas Day, there are other religious ceremonies at churches which families attend before they make their rounds to visit friends and relatives.
Going home for Christmas is a most cherished tradition of the holiday season. No matter where you may be the rest of the year, being at "home" with your family and friends for Christmas is "a must." This means that the house will be full of cousins, aunts and uncles that might not see each other during the year.
Развитие навыков диалого-монологической речи
• Учащимся предложено разделиться в микрогруппы по 3 человека и по выбранным иллюстрациям обсудить рождественские традиции в Англии. (Слайды 2-8) .
Слайд 2
Слайд 3
Слайд 4
Слайд 5
Слайд 6
Слайд 7
Слайд 8
Релаксация
Ученики обмениваются рождественскими открытками и игрушками, изготовленными своими руками. Поздравляют друг друга. Учитель поздравляет учащихся в стихотворной форме.
I'm dreaming of a white Christmas
Just like the ones I used to know
Where the tree tops glisten
And children listen
To hear sleigh bells in the snow
I'm dreaming of a white Christmas
With every Christmas card I write
May your days be merry and bright
And may all your Christmases be white
Презентация творческих работ учащихся
Просмотр и прослушивание презентаций учащихся. От каждой группы выходят к экрану по два ученика, один из них садится за компьютер, другой представляет работу. Консультанты делают выводы. Учащиеся заполняют карточки с целью последующего сравнения и сопоставления.
Student ? s card
Country
|
Father Christmas
|
The date of celebration
|
Dishes
|
Gifts
|
Decorations
|
The UK
|
Santa Claus
|
25.12
|
Fish; mince pie; plum pudding; cakes; wassail
|
Under the fir-tree; in stockings; crackers; X-mas cards
|
Glass ornaments; candles; small colorful lights
|
France
|
Pere Noel
|
6.12
25.12
|
Oysters;
Sausages;
Roast fowl; baked ham; salads; chestnuts; turkey
|
Under the fir-tree
|
Glass ornaments; candles; small colorful lights
|
Italy
|
La Befana ( St. Lucia );
Babbo Natale
|
01.12 – 25.12
|
Large roasted, baked eel; panettone (cake with fruit); torrone (nougat); panforte (gingerbread)
|
Under the fir-tree; near presepe
|
Presepe (little miniature of the Christ birth)
|
Germany
|
St. Nickolaus (der Weihnachtsmann)
|
6.12 – 25.12
|
Pig; white sausages; macaroni salad
|
Under the fir-tree
|
Wooden “cribs” (small models of the stable where Jesus was born)
|
Finland
|
Joulupukin
|
25.12
|
Rice porridge; plum fruit juice; macaroni; rutabaga; carrot
|
Under the fir-tree
|
Glass ornaments; candles; small colorful lights
|
Norway
|
Father Christmas
|
25.12
|
Log-shaped cheese; cakes
|
Under the fir-tree
|
Yule log
|
Russia
|
Father Frost
|
07.01
|
Cakes; pies; meat dumplings
|
Under the fir-tree
|
Glass ornaments; candles; small colorful lights
|
Итог урока
1. Аудирование
Учитель завершает урок обращением к учащимся с пожеланиями в преддверие рождественских праздников.
Christmas means the spirit of giving peace and joy to you,
The goodness of loving,
The gladness of living;
These are Christmas too.
So, keep Christmas with you
All through the year,
When Christmas is over,
Save some Christmas cheer,
These precious moments,
Hold them very dear
And keep Christmas with you
All through the year .
2. Учитель благодарит учащихся за проделанную работу
Для выставления отметок за урок раздаются оценочные листы. Учитель ставит итоговую отметку, оценив деятельность всей группы.
Оценочный лист
Control card
|
V
|
Value (points)
|
|
1
|
Singing a song
|
|
1
|
2
|
Project
|
|
5
|
3
|
Group work
|
|
3
|
4
|
Listening Comprehension
|
|
7
|
5
|
Completing the card
|
|
5
|
6
|
Monological Speech
|
|
4
|
|