№
п/п
|
Этап урока
|
Деятельность учителя
|
Деятельность учащихся
|
-
|
Организационный момент
|
- Оголор, урокпыт буолла, туру8, 6с-т62рт.
- Дорооболору8, доготтор!
|
Читают наизусть:
Чоргуй, чоргуй, чуораан!
Арыллынна киэ8 аан.
Ускуолабыт, дорообо!
Учииталбыт, дорообо!
|
(Отмечаем, кто присутствует и кто отсутствует):
-- Б6г6н каннык числоный?
- Михайлусова Кристина баар буо?
- Канна баарый?
- Б6г6н кас ки4игитий?
- Оголор, э4иги б6г6н оценкалары баалларынан о8остуоккут. 5лэлээбиккит и4ин, мин э4иэкэ кумаакылары биэриэм. Колобура, биир ыйытыыга кардарагыт – мин э4иэкэ кумаакыны биэрэбин. Ко4оон кэпсиигит, мин э4иэкэ 2сс62 биэрэбин. Урок б6тэригэр гинилэри аагыаппыт, онтон бэйэгит оценката уурунуоккут.
|
- Февраль ый аксыс к6нэ.
- 3уок.
- Билбэппин.
- Уоммыт.
|
-
|
Проверка домашнего задания
|
Данные слова поставьте в форму единственного числа. Переведите слова на русский язык.
табалар – таба – олень икки балл
балыктар – балык - рыба икки балл
уолаттар – уол - парень икки балл
кэргэттэр – кэргэн - семья икки балл агыс балл
|
|
-
|
Актуализация знаний
|
- Б6г6н би4иэкэ бултар, чыычаактар ыаллана кэлбиттэр. К2р68, бу тугуй?
- Кас булт буолла? Аагы8.
- Остоолгутугар бейджиктар 4ыталлар. Аны барыкаа88ыт бултарга гинилэри катаа8.
|
- Бу ускаан (куобак), ыт, эбэкээ, таба, чыычаак, кутуйак т. д.
- Агыс, тогус, уон и т. д.
- Бултар, чыычаактар.
|
- Бу барыта туоктарый?
- Бу барыта канна баарый?
|
- Тыага, муорага, природага, би4иги 4ирбитигэр.
|
-
|
Сообщение темы урока. Постановка учебной задачи. Формулировка целей
|
- Оголор, би4иги 4ирбит ту4унан Евдокия Егоровна Аксёнова 4уруйар этэ. Б6г6н би4иги гини ту4унан кэпсэтиэкпит. 52лэс ый аксыстаак к6н6гэр гини т2р22б6т к6нэ буолуок этэ. 52лэс ыйа – ити февраль (показать в календаре). Гини аны 4эттэ уон агыс дьылланыак этэ. Б6г6н гини ко4ооннорун, оло8колорун аагыаппыт.
|
|
-
|
Этап усвоения новых знаний.
Знакомство с творчеством О. Аксеновой
|
- Евдокия Егоровна Баганида диэн олокко т2р2лл6б6т. Дулгаанныы Огдуо диэн ааттыыбыт. Гини дулгааттар 4уруктарын о8орбута, поэтесса буолбут, оло8колору 4уруйбута.
Гини бэйэтин дьонун бэрт багарар этэ, бииргэ олорор ки4илэрин кылыылыыр этэ. Т2р22б6т 4ирин ту4унан, дьонун ту4унан ко4оонноругар, оло8колоругар, ырыаларыгар 4уруйааччы.
|
|
- Аны оголорбут гини ко4ооннорун кэрсиэктэрэ.
- Шурочка, кэпсээ.
- Кристина, кэпсээ.
- Алёна, кэпсээ.
|
Чтение детьми стихотворений из творчества О. Аксеновой:
Саша:
Куобак, куобак, бараксан,
Куттаныма минигиттэн.
3ааннан кыайан ыппаппын,
1л2р22р6 гыммаппын.
Кристина:
Чыып-ччып, - чыбычаак,
Ыллаабыта чыычаак.
Анньаккаанын аппыта,
Кумааркааны уоппута.
Чекчэкээттэн тэйбитэ,
Уйатыгар к2пп6тэ.
Алёна:
Морооско, морооско, минньигэс уоска…
|
-
|
Проверка понимания учащимися нового материала
|
- Шурочка, эн ко44о88ор туок ту4унан кэпсиигин?
(на экране ЗАЯЦ)
- 5ч6гэй. Бу баар дуо куобак?
|
- Мин куобак ту4унан кэрсиибин.
|
- Кристина, эн-кэ туок ту4унан кэпсиигин?
(на экране ПТИЧКА)
- 5ч6гэй. Бу баар дуо чыычаак?
- Чыычаак тугу гынар?
|
- Мин чыычаак ту4унан кэрсиибин.
- к2т2р.
|
- 1л22н2, эн-кэ туок ту4унан кэпсиигин?
- 3угуну8 аата канныгый?
(на экране МОРОШКА)
- 5ч6гэй. Бу баар дуо морооско?
- Морооско минньигэс?
- Морооско каннык 4ибиэттээгий?
|
- Мин 4угун ту4унан кэпсиибин.
- 3угунум аата морооско.
- 3ээ, минньигэс.
- Морооско 4а4ыл 4ибиэттээк.
|
-
|
Выводы
|
- Бу тугуй?
- Ньууччалыы кайдак буолуогай?
|
- Куобак.
- Заяц
|
- Бу тугуй?
- Ньууччалыы кайдак буолуогай?
|
- Чыычаак.
- Птица.
|
- Бу тугуй?
- Ньууччалыы кайдак буолуогай?
|
- Морооско.
- Морошка.
|
- Бу барыта канна баарый?
|
- Природага.
|
- Огдуо Аксёнова туок ту4унан 4уруйар?
|
- Природа ту4унан.
|
-
|
Физ. минутка
|
Видео с Хетской школы
|
Дети повторяют движения за детьми и учителем.
|
-
|
Знакомство с творчеством О. Аксеновой
|
- Дьонун 6ч6гэйдик билээри, Огдуо Аксёнова ырыалары, ко4ооннору, таабырыыннары, биттэри комуйар этэ.
- Аны би4иги гинилэри аагыаппыт (Учитель читает первую загадку).
Таабырыыннар (загадки):
1. 3а4ыл, к2п кутуруктаак,
Маска талак аннытыгар дьиэлээк.
Оранжевая, с пушистым хвостом,
В лесу живёт под кустом (3а4ыл - лиса)
2. 3айын hылдьар,
Кыhын дьиэтигэр hынньанар.
Зимой гуляет,
Летом дома отдыхает.
(Эбэкээ - медведь)
|
Дети читают хором за учителем.
- 3а4ыл – лиса
- Эбэкээ – медведь
|
- Аны Огдуо Аксенова ырыатын и4иллиэкпит.
|
Дети прослушивают песню Огдо Аксеновой.
|
-
|
Закрепление знаний
|
- Аны э4иги 2с ко4ооннорун аагыаккыт (на слайдах тексты на долганском языке).
|
Учащиеся после учителя читают пословицы и поговорки из слайдов:
Кыыллаак буолуога, курпааскы туолуога.
|
- Туок аатай кыыл? (на слайде: кыыл – дикий олень)
|
- Дикий олень.
|
- Туок аатай курпааскы? (на слайде: курпааскы - куропатка)
|
- Куропатка.
|
- Если будет , значит, будет и
|
…дикий олень
… куропатка.
|
- Аны бэйэгит аагы8.
|
Тымныыга уруука абыраабат, тымныыга 6лэ ититэр.
|
- Туок аатай тымныы? Ычча (на слайде: тымныы - холод, холодно)
|
- Холод, холодно.
|
- Туок аатай уруука? (на слайде: уруука – рукавица).
|
- Рукавица.
|
- Уруука абыраабат – рукавица не помогает.
- Значит, в холод не рукавица согревает, в холод греет… работа.
|
- Работа.
|
-
|
Этап усвоения новых знаний
|
- Огдуо э8ин-э8ин книгалары 4уруйбут: «Бараксан», («Табаhыт чаайа» («Чай оленевода»), «Огуруо бытык» (учитель демонстрирует книги).
- Би4иги 4ирбитигэр Огдуону 2йд66ллэр. Гини книгаларын атын 4ирдэргэ эмиэ печаатайдыыллар. Колобура, Японияга (демонстрация книг).
|
Дети просматривают книги с творчеством Огдо Аксеновой.
|
- Аны мин Огдуо оло8котун кэпсиэм, аата «Табаны кытта кутуйак». (Учитель с помощью мягких игрушек рассказывает сказку)
|
Дети слушают сказку «Олень и мышка».
|
- Бу оло8кого оголор туок ту4унан кэпсээтилэр?
|
- Табаны кытта кутуйак ту4унан.
|
-
|
Творческая работа
|
- Оголор, аны э4иги биир 6лэни о8оруоккут. Ону Надежда Петровна кэпсиэгэ.
(Творческая работа – изготовление книжки-малышки на темы: «Животные Таймыра», «Птицы Таймыра», «Растения Таймыра»)
- Оголор, би4иги аны к6чч6г6й книгаларда о8оруокпут. Гинилэргэ картинкаларда клеиттыаппыт. Аныгыскы урокка бултар, чыычаактар, оттор ааттарын 4уруйуоппут.
|
Учащиеся под руководством учителя в парах приклеивают картинки к заранее подготовленным книжкам, которые на следующем уроке будут подписаны по темам: «Животные Таймыра», «Птицы Таймыра», «Растения Таймыра».
|
-
|
Подведение итогов урока
|
1. Урокка туок 4а8атын биллигит? (Что нового узнали на уроке?)
2. Каннык 4а8алары биллигит? (Какие новые слова узнали на уроке?)
3. Урокка туок му8 6ч6гэйэ буолла? (Что особенно понравилось на уроке?)
|
- Бултар, чыычаактар, оттор ту4унан 4уруйар.
|
4. Огдуо Аксенова туок ту4унан 4уруйар? (О чём пишет Евдокия Аксенова?)
|
- Природа, би4иги 4ирбит ту4унан 4уруйар.
|
-
|
Этап информирования учащихся о домашнем задании
|
Дьиэ үлэтэ: Дома с родителями сделать свою книжку-малышку.
|
|
-
|
Выставление оценок
|
- Оголор, аны оценкаларда уурунуоппут. Барыкаа88ыт карточкаларгытын аагыны8, бэйэгитигэр оценкаларда ууруну86
- Му8 элбэк карточка – «Биэс» оценканы ылагыт,
- Агыйаккаан карточка – «Т62рт» оценканы ылагыт.
|
Дети по количеству цветных карточек выставляют себе оценки:
- Больше всего карточек – оценка «5»,
- Если немножко меньше карточек - оценка «4».
|
-
|
Прощание с классом и учителем
|
- Оголор, урокпыт б6ттэ, туру8, 6с-т62рт.
- Начааскаан! Б6г6н бэрт 6ч6гэйдик 6лэлээбиккит!
|
Читают наизусть:
Чоргуй, чоргуй, чуораан!
3абыллынна киэ8 аан.
Ускуолабыт, начааскаан!
Учииталбыт, начааскаан!
|