План-конспект урока по теме "Кино" ("Серебряный экран") (10-11 класс)
Submitted by Надежда Владимировна Уртемеева on Sat, 04/04/2009 - 17:33
ПЛАН – КОНСПЕКТ ОТКРЫТОГО УРОКА
УЧЕБНОЕ ЗАВЕДЕНИЕ: Лицей им. М. В. Ломоносова
УЧИТЕЛЬ: Уртемеева Н. В.
ТЕМА: «Кино»
УМК: First Certificate Masterclass (OUP)
КЛАСС: 10-11
Опубликовано:
Сборник Управления образования Администрации г. Йошкар-Олы республики Марий
Эл «Спектр современных технологий преподавания иностранных языков в рамках
городского методического объединения»/Йошкар-Ола, 2004
Ход урока
I. Подготовка учащихся к речевой деятельности.
1. Оргмомент
А) приветствие
Б) ознакомление учащихся с темой урока и ходом работы
T: Our today’s lesson is devoted to a new issue called “The Silver Screen”. Look at the photos of the people on the walls and tell me what we’ll speak about (ответы)
T: “The Silver Screen” means ‘film industry’ and we’ll touch upon some problems connected with it. You’ll watch part of the film, listen to the discussion of the problem connected with the work of actors and express your own ideas and opinions on the topic.
2. Речевая зарядка
T: What new outstanding actors have appeared on the screen?
What is your favourite actor and why?
What prominent film director of the silver screen do you like? Why? (учитель может назвать фильмы с тем, чтобы ученики вспомнили режиссеров)
Charlie Chaplin (‘A Dog’s Life’)
Steven Spielberg (“Jaws”, ‘ET’, ‘Empire of the Sun’)
George Lucas (‘Star Wars’)
Walt Disney (‘Bambí’, ‘Mickey Mouse’)
Sylvester Stallone (‘Rocky III’)
Francis Ford Coppola (‘Godfather’)
T: Nowadays more and more actors and singers are trying to take parts of film directors and script writers. Why? Can you give any examples of such actors or singers? Is it easy to combine all these roles? (на данном этапе не обсуждать эту проблему подробно, т.к. обсуждение предполагается после просмотра видеосюжета)
II. Основная часть урока.
1. Работа с видеосюжетом из фильма ‘A Hard Day’s Night’
a) Pre-viewing Task
T: Now we are going to watch and listen to the song performed by the Beatles. What do you know about them? (They were famous singers, actors, scriptwriters, producers and film directors. They are still the most vivid example of people who managed to combine all these roles. Their films include ‘The Yellow Submarine’, ‘A Magical Mystery Tour’, ‘Help!’, ‘A Hard Day’s Night’)
T: Listen to the song and think what made them not only good singers but actors, directors, producers nd scriptwriters.
b) Viewing
c) Post-viewing Task
Учащиеся дают свои варианты ответов. Затем учащиеся называют компанию, поставившую фильм и дают о ней информацию. (United Artists: was founded in 1913 in the USA by several actors who wanted to be independent in film business and make movies using set budgets and dividing profits equally. The actors were Mary Pickford, Douglas Fairbanks, Charles Chaplin, Bill Hart)
T: What other companies play a great role in film industry? (Columbia Pictures, Warner Bros, Paramount, 20th Century Fox)
2. Работа с текстом для аудирования.
a) Pre-listening task
T: Great companies control this business, actors get enormous sums of money but is there any difference between common people and famous actors? Do they suffer from the same problems? (при ответе учащиеся используют выражения:
- It is (very) like that …
- … are likely to …
- It is (highly) probable that …
- There is a (strong) possibility that …
- I wouldn’t be surprised if they …
- I should think …
- It’s almost certain (that) …
- They may (could, might) …
Учитель подводит итог:
T: One of the problems is fear of public and stagefright. Can you explain what stagefright is? What are its physical symptoms? (nervousness felt by a person performing or especially about to perform in public)
b) Listening
Перед выполнением учащиеся получают задание и читают его про себя:
Task: Look at the following statements and listen to the programme. Which of the four people interviewed does each one refer to? There is one extra statement which does not apply to any of them?
c) Post-Listening (контроль выполнения задания)
3. Работа над словообразованием (по тексту для аудирования)
Terrified – terror
Psychology – psychological
Anxious – anxiety
Fright – frightened
Produce – production
Perform – performer
Profession – professional
Freeze – froze
4. Развитие умений навыков устной речи.
T: Do you think you would experience the same difficulties? What should you do to overcome them? What helps people improve the situation?
a) Монологическое высказывание по теме ‘Projects like ‘Factory of Stars’ really help young people. Do you agree or disagree?’ (После выступления учащиеся задают вопросы и делают дополнения)
b) Монологическое высказывание по теме “The Participants of the project ‘Factory of Stars’ have got the chance to take up careers of actors and singers. Would you make the same choice or go to university to continue your education? Why? (После выступления учащиеся задают вопросы, делают дополнения)
c) Диалогическое высказывание по теме “Common people have got a chance to express themselves but all the same we think children of famous people have no problems following of their parents. Is it really so? (Перед прослушиванием диалога попросить учащихся дать примеры известных династий актеров, режиссеров; после выступления класс задает вопросы и делает дополнения)
d) Описание картинок (2 учащихся)
Task: Compare and contrast the photos saying which image of the actor do you like and why? (на 1-ой картинке – фото актера в обычной жизни, на 20ой в роли в фильме)
После выступления учащиеся задают вопросы и делают дополнения.
V. Заключительный
1. Подведение итогов
2. оценки
3. д/з
4. Конец урока